

Als u na het lezen van bovenstaande kop wellicht denkt dat het spreekwoord toch ‘de eerste de beste’ moet zijn, ga ik u graag verklappen waarom dat in dat geval niet zo is. Lees het bijzondere verhaal achter ‘onze’ Golf V GTI!
Eerst neem ik u even mee terug in de tijd. En wel naar september 1975. Op de IAA in Frankfurt schitterde daar de allereerste generatie van de Golf GTI. De auto sloeg bij het publiek in als een bom. Het recept was simpel: lepel een lekker dikke motor in een compacte auto, kleed ‘m leuk en sportief aan en zorg voor aansprekende, sportieve rijeigenschappen. Juist de allereerste Golf GTI onderscheidde zich door leuke details als rode sierrandjes in de grille, sportstoelen, een specifiek sportstuur en bekleding met een ruitmotiefje. De Golf GTI werd een succes en bleef dat ook. Wel werd de GTI generatie na generatie meer een comfortabel en snel vervoermiddel en minder een ‘hardcore’ sportieveling. Maar met de komst van de Golf V GTI aan het einde van 2004 keerde Volkswagen terug naar haar roots. Deze GTI was weer exact zoals hij ooit bedoeld was: een zuivere sportieveling met in dit geval een zalige, 200 pk sterke TSI-motor gecombineerd met uitrustingsdetails die de verwantschap met z’n allereerste voorvader flink versterkten. Een Golf GTI zoals een Golf GTI ooit bedoeld was, keerde terug in de prijslijsten van Volkswagen. Tel daar de modernste technologie van dat moment bij op en je hebt een Golf die ook anno 2018 nog helemaal bij de tijd is. Snapt u nu waarom de vijfde in mijn ogen feitelijk de beste is?
En laat nu juist dit origineel in Nederland geleverde exemplaar er eentje zijn uit die eerste serie van de vijfde generatie. Z’n uitstekende conditie straalt letterlijk van de auto af. Niet verprutst maar puur en 100% origineel. Ik betrok deze auto rechtstreeks van de 1e eigenaar bij een Volkswagen-dealer waar de auto ook nieuw was geleverd. Deze persoon bestelde destijds ‘het hele boekje’ er op want begeerlijke extra’s als de DSG-automaat (die overigens feilloos schakelt!), Xenon verlichting, een volledig met zwart leer bekleed interieur, een origineel navigatiesysteem met groot kleurenscherm, een cd-wisselaar en verwarmbare stoelen zijn present . De Golf GTI was toen al een zeer compleet uitgeruste Golf maar deze GTI is op dat gebied de overtreffende trap!
De kilometerstand is net de 100.000 gepasseerd en is daarmee prettig laag. Bij 96.000km is de laatste onderhoudsbeurt uitgevoerd en toen is ook de distributieriem en de waterpomp vervangen. Dat de vorige eigenaar een ‘Pietje precies’ was blijkt wel uit de volledige onderhoudshistorie. Niet alleen de brochure en het koopcontract zijn nog bij de auto, ook alle onderhoudsfacturen zijn aanwezig. Het tekent de liefdevolle behandeling die deze Golf GTI jaar in jaar uit heeft gehad.
Als je wilt genieten van een pure en onverprutste Golf GTI van de vijfde generatie, kan je niet om dit complete exemplaar heen. En laat de nieuwe eigenaar dat nou precies met ons eens zijn!